KOTA 2008 projekti

Projekti käyntiin

Yhdistys on käynnistänyt KOTA 2008-projektin, jonka tarkoitus on tehdä yhdistykselle ja sen jäsenille kiinteä paikka, jossa jäsenistö voi kokoontua aina halutessaan.

Projekti on tarkoitus toteuttaa pitkälti talkootyönä, joten kaikki ovat tervetulleita mukaan. Projektin etenemisestä ja talkooajankohdista tiedotetaan näillä sivuilla.

Ensimmäiset talkoot (tukkitalkoot) runkomateriaalin hankkimiseksi pidettiin lauantaina 2.3.3008. Seitsemässä tunnissa saatiin kasaan liki 100 tukkia.

Seuraavat talkoot ovat lauantaina 22.3.2008 klo 9.00 alkaen. Paikka on Haravakylän tietä n. 2 km, tien vasemmalla puolella. Tällöin on tarkoitus sahata tukit hirsiksi ja lautatavaraksi.

Talkoot jatkuvat

Tervehdys, Reserviläiset

Kodan rakennusprojekti starttasi aiemmin keväällä vauhdikkaasti liikkeelle. Pienen seesteisen hetken jälkeen on aika taas viedä projektia eteenpäin.

Tässä mennään nyt.

Rakennuspuutavara, hirret ja lautatavara on sahattu ja kuljetettu rakennuspaikalle ja odottavat taapelissa työn alkua. Rakennuspaikka on raivattu ja sora ja sepeli on ajettu rakennuspaikalle ja levitetty. Kivijalaksi hankitut ontelolaatat on lyhennetty sopivaan mittaan. Oja salaojaputkea varten läheiseen ojaan on kaivettu. Putki on asentamatta ja peittämättä.

Seuraavaksi pitäisi tehdä:

• asentaa salaoja putki ja peittää se
  • kaivaa kivijalkalaatoille montut ja vaatrata se suoraan
  • jatkaa pintojen sahausta polttopuiksi

On sovittu, että tiistait ja torstait olisivat talkoopäiviä/-iltoja alkaen klo 17.

Tässä päivämäärät, jotka tällä hetkellä sopivat muu yhdistystoiminta huomioiden.

• 5.2008 (lapioita mukaan)
  • 5.2008
  • 6.2008

Jos tarvetta ilmenee ja innokkaita löytyy lauantaille/sunnuntaille niin sovitaan niistä torstain talkoopäivien yhteydessä erikseen. Tuo oma panoksesi yhteisen asian eteenpäin viemiseksi niin voimme vuoden 2008 lopussa pitää tupaantuliaiset ja testata kodan.

KOTA 2008-projekti tällä hetkellä 6.2.2009

Vuoden 2008 syksy oli aktiivista rakentamisaikaa ja valmistakin tuli hyvää tahtia. Vuoden 2008 aikana meille kertyi talkooiltoja runsaat 70 tiistaisin ja torstaisin – yhteensä talkootunteja kertyi reilut 2000 tuntia, mikä on kyllä paljon.

Aktiivisia talkoolaisia oli keskimäärin 5,6 henkilöä / kerta. Muutamat tekivät jopa yhden kesälomaviikkonsakin, kun hirsiseinäosuutta pystytettiin.

Tällä hetkellä työ on siinä vaiheessa, että sisätyöt on tehty ja voimme kokoontua siellä aina halutessamme. Kodan virallinen käyttöönotto tapahtuu 26.4.2009.

Johtokunnassa on sovittu, että joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 17 alkaen on johtokunnan kokous ja klo 18 alkaen yleinen kerhoilta, johon pyritään järjestämään jotakin ohjelmaa. Samoin on sovittu, että kota on avoinna säännöllisesti aina joka keskiviikko klo 18 alkaen, jolloin jäsenistö voi tulla tapaamaan toisiaan ja nauttimaan kupposen kahvia.

Nyt se on vihdoin valmis!

Oman kokoontumistilan hankkimisesta yhdistyksen jäsenten käyttöön on keskusteltu aina silloin tällöin, kunnes yhdistyksen johtokunnan kokouksessa 8.1.2008 tuli esitys, että yhdistykselle rakennettaisiin oma laavu tai kota. Jarmo Mäkisen ja Asko Heinäsen tehtäväksi tuli selvittää löytyisikö hankkeelle mahdollista rakennuspaikkaa.

Johtokunta käsitteli kota-asiaa kokouksessaan 202.2008, sillä rakennuspaikkaa kodalle oli tarjonnut Västilän isäntä Veli Heikkilä. Samassa kokouksessa päätettiin, että laaditaan kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja piirustukset, jotka esiteltäisiin varsinaisessa kevätkokouksessa 12.3.2008.

Kevätkokous hyväksyi hankkeen yksimielisesti ja johtokunta valtuutettiin laatimaan vuokrasopimus rakennuspaikasta.

Ilmeisesti johtokunnassa oltiin varmoja hankkeen läpimenosta, koska ensimmäiset talkoot pidettiin jo ennen kevätkokousta lauantaina 2.3.2008 Mäkelässä Luhtalammin tien varressa, jossa yhden päivän aikana kerättiin lähes 100 ”kuivasta” ja tuulenkaatopuuta, joille lupa oli saatu maanomistajilta UPM’ltä ja Nastolan kunnalta. Syynä tähän oli kuitenkin vielä tuolloin vallinnut talvikeli, joka mahdollisti työn. Hieman myöhemmin työtä ei olisi voitu tehdä tiepohjaa pahasti vahingoittamatta.

Näin saadut puut ajettiin Haravakylään ja seuraavat talkoot pidettiin muutaman viikon kuluttua 22.-23.3.2008, jolloin tukit sahattiin hirsiksi, lakuiksi ja erilaiseksi lautatavaraksi ja ajettiin sahauksen jälkeen rakennuspaikalle.

Sahauksesta viikon kuluttua 29.3.2008 pidettiin talkoot puutavaran pinoamiseksi.

Rakentamisessa pidettiin pieni, noin kuukauden mittainen tauko, kunnes toukokuun alkupuolella rakennuspaikka raivattiin, kaivettiin oja salaojaputkelle ja ajettiin täytemaa.

Rakentaminen lähti vauhdikkaasti käyntiin. Asennettiin ontelolaatat nurkkien alle ja salaojaputki kaivettuun ojaan. Samalla sovittiin, että talkoopäiviä olisivat jatkossa tiistait ja torstait klo 17 ja, että yhdistys tarjoaa talkoolaisille muonituksen. Rakentaminen eteni hirsikerros kerrallaan. Hirsiseinän tavoitekorkeus oli 1500 mm. Siitä ylöspäin työ jatkuikin katon rakentamisella.

Rakentamisessa on käytetty runsaasti kierrätysmateriaaleja, kuten villat ja ikkunat, jotka saatiin lahjoituksena Renkomäen Majakan purkutyömaalta. Nastolan Maanpuolustusnaiset lahjoittivat meille 30 litraa bensiiniä ja 1000 kpl ruuveja. Kattohuopaa ja täytesoraa saimme myös lahjoituksena. Reserviläisliitosta haimme ja saimme projektitukea 500 € kustannusarvion ollessa 2900 €.

Rakennustyö eteni vauhdikkaasti, kiitos aktiivisten talkoolaisten. Näytti siltä, että kota valmistuu ennätysajassa ja jo lokakuulla oli saatu työ siihen malliin, että oli saatu vesikatto päälle, ikkunoita asennettiin ja lattia valmistui. Ulko-ovi, jonka olivat vanhasta rungosta kunnostaneet Heino Savolainen ja Esko Marttila. Heinon käden jälki näkyy myös kulmapöydissä. Heinäsen Asko rakensi kodan tulisijan, joka varmistaa sen, että paukkupakkasillakaan ei tarvitse palella.

Tieto valmistuvasta kodasta kulki ja ensimmäisinä vieraina oli Nastolan Teollisuusryhmä, joka myös lahjoitti yhdistykselle 200 €, joka auttoi työn valmiimmaksi saattamisessa, koska vielä oli sisäkatto paneloimatta ja rahantarve ilmeinen.

Työ saatiin niin hyvään malliin, että Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12.2008 voitiin kokoontua kodalle viettämään Itsenäisyyspäivän iltajuhlaa. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä runsaat 20 henkilöä. Läsnä oli myös yhdistyksen kunniajäsen, Nastolan Sotaveteraanien kunniapuheenjohtaja Erkki Näveri. Ttilaisuudessa oli ruokatarjoilu. Ruokana oli hirvikeitto ja muut tykötarpeet. Päälle nautittiin vielä kakkukahvit ja konjakit. Kakun juhlaan lahjoitti Villähteen Leivän Tuomo Hämäläinen ja hirvikeiton Asko Heinänen. Kokkina toimi Veikko Hotta. Tilaisuus oli juhlallinen ja tuntui hyvältä viettää se omin voimin tehdyssä kodassa.

Vielä ennen joulua tarjosimme joulukahvit yhdistyksen jäsenille, Maanpuolustusnaisille ja Nastolan Reserviupseereille, jotka lahjoittivat meille komean teräksisen kattilan. Tilaisuus oli lämminhenkinen ja paikalla oli runsaat 30 henkeä nauttimassa joulukahvista.

Viimeiset kattopaneelit ja listoitukset asennettiin paikoilleen tammikuun alkupuolella 2009. Kodan valmistumisen eteen tehtiin 74 talkooiltaa ja työtunteja kertyi noin 2100 tuntia. Osallistujia oli yhteensä 429, joka tekee keskimäärin 5,8 henkilöä joka talkooilta.

Kodan käyttöönottojuhla

Sunnuntaina 29.3.2009 0li kodan käyttöönottojuhla. Tilaisuuteen oli kutsuttu niiden yritysten ja yhteisöjen henkilöitä, jotka ovat olleet tukemassa projektia niin taloudellisesti kuin materiaalisesti. Puheenjohtaja Jarmo Mäkinen toivottaa vieraat tervetulleeksi kodan käyttöönottojuhlaan. Kodan vihkimisen käyttöön suoritti Nastolan kirkkoherra Matti Piispanen. Kota sai juhlassa nimekseen NaReskota.