Nastolan Reserviläiset ry 60-vuotisjuhla 19.11.2017

Nastolan Reserviläiset ry 60 vuotta 17.11.2017

Nastolan Reserviläiset ry täytti 60 vuotta 17.11.2017.

Juhlaa vietettiin sunnuntaina 19.11.2017 erilaisin juhlamenoin.

Päivä alkoi aamulla seppeleenlaskulla Sankarihaudoille Nastolan kirkolla. Nastolan Mieskuoro johtajanaan Juha Korkeamäki lauloi ”Oi kallis Suomenmaa” ja seppeleen laskivat yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Jorma Lehtinen, entinen puheenjohtaja Jarmo Mäkinen ja nykyinen puheenjohtaja Erkki Karjalainen.

Sankarihaudoilta siirryttiin yhdistyksen kodalle Haravakylään, jossa puheenjohtaja otti vastaan juhlavieraat ja onnittelut. Myöhäisestä syksystä huolimatta järjestettiin juhlat ulkoilmatilaisuutena ja kuin ihmeenä monta päivää jatkuneet sateet taukosivat juhlan ajaksi.

Kodalla ohjelma jatkui kenttähartaudella, jonka piti pastori Tero Kajander – yhdistyksen jäsen itsekin.

Hengenravinnon jälkeen nautittiin ruumiinravintoa maistuvan lihakeiton muodossa Teuvo Kajanderin ”soppatykistä”. Jälkiruokana kahvit ja Suomen lipun värein koristeltua täytekakkua.

Kello 12 alkoi varsinainen pääjuhla, kun Suomen lippu ja yhdistyksen lippu saapuivat ryhdikkäänä lippuvartiona Nastolan Mieskuoron Lippulaulun säestämänä juhlapaikalle.

Tervehdyssanat lausui yhdistyksen puheenjohtaja Erkki Karjalainen. Tämän jälkeen ohjelma jatkui Nastolan Mieskuoron lauluesityksellä.

Juhlapuheen piti Hämeen aluetoimiston päällikkö, everstiluutnantti Ville-Veikko Vuorio.

Juhlapuheen jälkeen musiikillisen tervehdyksensä yhdistykselle toi Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat ry’n laulu- ja soittoryhmä Kuorokillit.

Yhdistys myös muisti yhteistyökumppaneitaan ja ansioituneita jäseniään standaarein ja ansiomitalein. Yhdistyksen standaari luovutettiin Nastolan Maanpuolustusnaiset ry’lle kiitokseksi pitkään jatkuneesta yhteistyöstä. Sen vastaanottivat yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja Vappu Virtanen ja edellinen puheenjohtaja Tarja Nyman. Toisen standaarin sai Nastolan Mieskuoro, joka on vuonna 1957 aloittanut toimintansa Nastolan Reservialiupseerien ja Reserviupseerien kuorona. Standaarin ottivat vastaan Olavi Virtanen ja Martti Kuosmanen.

Yhdistyksen aktiiveista palkittiin ansiomitalein tai mitaliluokan korotuksin Matti Rossi, Tero Kajander, Pekka Tuohiluoma, Jorma Klemetti, Teuvo Kajander ja Asko Saukko.

Päijät-Hämeen Reservipiiri ry’n tervehdyksen toi ja tilaisuuden päätössanat lausui puheenjohtaja Heikki Rekola.

Juhla päättyi Nastolan Mieskuoron johtamaan yhteislauluun ”Maamme”, jonka aikana liput poistuivat

Seppeleenlaskijat Sankarihaudoilla. Vas. entinen puheenjohtaja Jarmo Mäkinen, nykyinen puheenjohtaja Erkki Karjalainen ja kunniapuheenjohtaja Jorma Lehtinen.

Liput ja kunniavartio Sankarihaudoilla. Kunniavartiossa Pertti Kokkonen ja Marko Pietilä.

Liput saapuvat juhlapaikalle Lippulaulun tahdittamana.

Lippuvartio kodan edustalla. Lipunkantajina Matti Rossi Suomen lippu, Hannu Humalisto yhdistyksen lippu, Suomen lipun vartijoina Olli ja Hannu Pylvänen ja joukkoa johtaa Jorma Klemetti.

Lippulaulu, Nastolan Mieskuoro.

Tervehdyssanat. Yhdistyksen puheenjohtaja Erkki Karjalainen.

Juhlapuhe. Hämeen aluetoimiston päällikkö everstiluutnantti Ville-Veikko Vuorio.

Päijät-Hämeen Rauhanturvaajien laulu- ja soitinyhtye Kuorokillit.

Kaksi eri ikäluokkaa, mutta yhteinen asia – maanpuolustustyö, kapt evp Jorma Klemetti ja res alik Olli Pylvänen.

Nastolan Reserviläiset ry’n mitalein palkitut aktiivit. Matti Rossi, Tero Kajander, Pekka Tuohiluoma, Jorma Klemetti, Teuvo Kajander ja Asko Saukko.

Yhteiskuvassa mitalein palkitut Reserviläiset ja yhdistyksen standaarein huomioidut yhteistyökumppanit: Nastolan Mieskuoro (Olavi Virtanen ja Martti Kuosmanen) ja Nastolan Maanpuolustusnaiset (Tarja Nyman ja Vappu Virtanen) sekä palkitsijat: puh.joht Karjalainen, evl Vuorio (takana) ja MPK Hämeen Maanpuolustuspiirin koulutuspäällikkö Aarne Kumpulainen (eturivi).

Lippuvartio: Kapt evp Jorma Klemetti, res korpr Hannu Pylvänen, res ylik Matti Rossi, res alik Olli Pylvänen ja res vääp Hannu Humalisto valmiina lippujen poistumiseen.

Liput poistuvat juhlapaikalta ja juhla päättyy.